Manuele therapie

Wat is Manuele Therapie?

Een manueel therapeut wordt in de volksmond ook wel een "bottenkraker" genoemd maar dat is slechts een deel van de orthopedische manuele therapie. U kunt terecht voor alle klachten aan het bewegingsapparaat; zowel gewrichts-, tussenwervelschijf-, spier- als zenuwweefsel klachten aan de wervelkolom en/of de extremiteiten. Ook klachten die na een ongeval optreden kunnen effectief behandeld worden. De manueel therapeut kent een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast, om de gewrichten beter te laten functioneren en uw houding en bewegingen te verbeteren. De effecten zijn vaak direct merkbaar: u voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn.

Waar kan Manuele Therapie bij helpen?

Als u een gewricht slecht kunt bewegen, of daar pijn bij heeft, kan manuele therapie uitkomst bieden. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker. Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• Hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht bewegen van de wervelkolom
  • (Lage) rugklachten
  • Duizeligheid bij het bewegen van de nek

Hoe ziet een Manuele Therapie behandeling eruit?

Een manueel therapeut gaat er bij de meeste klachten van uit dat de bron van de pijn in de wervelkolom ligt. Via zenuwbanen in de wervelkolom worden voortdurend ontelbare signaaltjes naar alle delen van het lichaam en hoofd gestuurd. Om uw "bewegingsvrijheid" te vergroten en de ergste pijn weg te nemen worden speciale handgrepen, zoals mobilisatie- en manipulatietechnieken, toegepast. Deze zijn kenmerkend voor de manuele therapie. Daarbij wordt er lichte druk uitgeoefend op bijvoorbeeld een wervel of gewricht. Pijnlijk is dit vrijwel nooit. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen. Manuele therapie is voor iedereen geschikt ongeacht de leeftijd.

Tags: